Gietasfalt is een product dat gemaakt is van bitumen, steen, zand en diverse hulpstoffen en welke 100% vloeistofdicht is.
Er zijn een hoop verschillende soorten mengsels van gietasfalt. Zo heb je bepaalde mengsels welke heel taai en stug zijn (meer steen en minder Bitumen) en dus weinig indrukking geven (Dit is vooral bij vloeren waarop (zware) voorwerpen lang staan). En er is soepeler asfalt, wat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld brugdekken.
Voor verdere informatie verwijzen we u naar de bedrijven waarvan een link op onze linkpagina staat, of naar de site van de Nederlandse Gietasfalt Organisatie (NGO)
Gietasfalt wordt warm geproduceerd maar moet, in tegenstelling tot het "gewone" wegenasfalt, tijdens het transport ook verwarmd en in beweging gehouden worden. Dit gebeurt in speciale gietasfaltketels. Onder deze ketels zitten dieselbranders (HVO50) die warme lucht langs de ketel blaast waardoor het asfalt warm blijft (tussen de 220°C en 240°C). In de ketels zit ook nog een roerwerk dat het asfalt in beweging houdt zodat de stenen in het asfalt niet naar beneden zakken en het mengsel zou ontmengen.
Het asfalt wordt van bovenaf geladen en komt er met een temperatuur van 220ºC in en aan de achterzijde van de ketel zit een klep waardoor het gietasfalt er weer uit gehaald wordt.
Sinds 2021 hebben wij (een wereldprimeur!) ook een elektrisch aangedreven gietasfaltketel.
Hiermee reduceren we de uitstoot van CO2 en wordt de asfaltketel geruisloos waardoor deze perfect inzetbaar is in de steden en in de natura 2000 gebieden en is het voor de chauffeur een waar genot om in stilte te werken.
Met het accupakket kunnen wij tot 16 uur aangesloten werken en laden wij het accupakket binnen 4 uur weer op tot 100%.
Meer weten over deze ketel? Neem gerust contact met ons op!